Friday, November 26, 2010

KUTBAH MASJID AL-AZIM PANDAN INDAH JERIT-JERIT

Saudara Pengarang,

Walaupun hari berkerja, saya sempat beberapa kali balik dari pejabat bersolat Jumaat di kawasan perumahan saya di Pandan Indah. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sudah ada golongan berkerja mengeluh kerana kutbah di Masjid Al-Azim, Pandan Indah terlalu panjang sehingga jemaah terpaksa balik kepejabat dalam keadaan tergesa-gesa.

Pada hari kelmarin, saya berkesempatan menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Azim, Pandan Indah. Selain dari sistem pembesar suara yang tidak jelas dan penyampaian yang tidak menarik, kutbah yang di baca dalam nada terlalu rendah dan tiba tiba tinggi tanpa sebab seolah-olah di baca dalam keadaan menjerit.

Samada dengan alasan kutbah tersebut bermaksud untuk "mengejutkan" jemaah yang terlena, saya khuatir kanak-kanak yang bersama ibubapa dan para jemaah muda akan menjadikan budaya jerit menjerit satu piawai budaya dalam agama Islam. Oleh itu, saya berpendapat penyampaian sesuatu mesej semasa berkutbah perlu lebih beradab, menarik tanpa mengerdik dengan jeritan didalam masjid yang suci murni.

Saya harap pihak jawatankuasa masjid perlulah memantau serta berbincang bagaimana kaedah sekarang dapat di terima oleh sejumlah besar jemaah supaya mesej yang disampaikan dapat dimenginsafi jemaah serta mesejnya dapat dibawa dan berkongsi bersama keluarga di rumah. Amat malang, herdikan dan jeritan di atas mimbar merosakkan ketertiban beradab dan budaya kita. Apatah lagi, jemaah diwaktu solat Jumaat terdiri dari pelbagai lapisan umat Islam seperti dari warganegara Indonesia, Mynmar, Bangladesh , Nepal serta Timur Tengah yang rata-rata mereka tidak tahu hujung pangkal jeritan dari atas mimbar.



PENDUDUK TAMAN PANDAN INDAH
Pandan Indah.