Monday, November 22, 2010

CORAK KEPEMIMPINAN YANG AGRESIF BOLEH MAKAN DIRI SENDIRI

Saudara Pengarang,

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini, kita disajikan dari pelbagai media cetak mengenai pengikut dari sebuah parti di negara kita membuat bantahan keras corak kepimpinan mereka dengan mengadakan pelbagai bantahan semasa proses pemilihan pemimpin peringkat cabang, bantahan jalanan, lapuran polis dan sebagainya.

Oleh kerana pengikut-pengikutnya di suatu ketika dahulu "diajar" menjadi kurang ajar maka kini senjata atau mekanisma yang diguna pakai sudah memakan tuan sendiri.

Nampaknya pucuk pimpinan serta "wartawan" mereka sudah tidak dapat menafikan yang kononnya sebuah parti lain "menyamar" sebagai ahli parti mereka.

Kini dah pun terang malah disuluhkan lagi dimana ahli-ahli mereka sendiri mempromosikan siapa diri mereka dan kenapa mereka mencabar kepimpinan parti.

Seperti pepatah Melayu , "Ayah Borek Anak Rintik" dimana perangai "ayah" kini di ikuti oleh "anak-anak" yang mana jadual kehidupan mereka sejak kecil di ajar dengan kata-kata dan perbuatan yang bercanggah dengan nilai dan amalan hidup mereka.

Apatah lagi, provokasi yang diajar oleh pimpinan mereka adalah retrotik dan tidak secucuk dengan budaya serta adab orang timur.

Dari pengajaran di atas, saya berharap dimasa akan datang tiada kepimpinan samada pemerintah atau pembangkang dimasa mengunakan pendekatan yang songsang dari amalan hidup yang akhirnya memakan diri sendiri dan memusnahkan satu kebahagian sesebuah keluarga.

Oleh itu, saya berpendapat bahawa semua wakil rakyat, ahli parlimen dan pemimpin masyarakat yang mencari pengaruh perlu lah lebih berhemah dalam bagi membentuk satu masyarakat murni, berdidikasi, berjiwa besar, ikhlas serta berwawasan.


TENGKU MAN
Pandan Indah.