Saturday, November 27, 2010

PENGANJUR PROGRAM AWAM TIDAK MENDAULATKAN BAHASA KEBANGSAAN.

Saudara Pengarang,

Pada 28 Nov 2010 ( pagi Ahad ), saya meluangkan masa mengikuti pelbagai seni jasmani di Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur. Adalah menjadi rutin setiap minggu saya mengikuti program jasmani seperti aerobik oleh Dewan Bandararaya KL
( DBKL) .
Pada masa yang sama, saya lihat beberapa sepanduk diikat ditiang tiang lampu dalam bahasa Inggeris dan Cina diperkarangan Taman Tasik Titiwangsa, KL. Yang menarik perhatian saya ialah tulisan Cina terpapang besar dan di ikuti bahasa Inggeris yang sekadar dapat membaca dari jarak dekat. Malangnya, tiada satu perkataan maupun ayat dalam bahasa kebangsaan kita.
Naluri saya penuh dengan kebinggungan untuk mengetahui bentuk program awam yang akan berlangsung disana. Di paparkan dalam bahasa Inggeris di tulis " One Harmonious Family!" dengan gambar kartun mirip kaum India dan Cina.
Petugas yang memberi arahan kenderaan yang lalu di perkarangan taman tersebut pula memakai baju-T dengan lambang Kerajaan Persekutuan dengan tertera KDN ( Kementerian Dalam Negeri ).
Persoalannya, bagaimana program berbentuk awam dan dianjurkan ditempat awam dihadiri oleh sebilangan besar dari satu kaum sahaja? Dimana penglibatan semua lapisan kaum dalam program berbentuk perpaduan kaum? Ini berbeza sekali sekiranya sesuatu program itu diterajui oleh orang Melayu didapati banyak melibatkan kaum lain datang meraikan sesuatu program tersebut.
Bagaimana dari segi peruntukan perbelanjaan kerajaan yang saya pasti sudah diambil kira dengan penglibatan semua kaum dan agama? Yang pasti program ini bercanggah dengan konsep yang dilaung laungkan oleh PM kita. Apakah ini petanda kegagalan dalam meng "implementasi" kan konsep SATU MALAYSIA oleh sebilangan kaum yang bernaung diatas nama persatuan, pertubuhan dan sebagainya?.
Lebih malang lagi, petugas mereka yang mengenakan baju-T lambang Kerajaan Persekutuan mengawal dan mendominasi semua aliran masuk kenderaan. Sedangkan petugas DBKL yang berada dikawasan tersebut seolah-olah hilang taring dalam mengawal kawasan umum tersebut.
Jika ini realiti, adakah telah ada sesuatu kaum "mengawal" organisasi Kementerian yang saya anggap penting dalam menerajui masa depan negara dan majorti penduduk Malaysia ini?.


TENGKU MAN
Pandan Indah.