Sunday, November 14, 2010

TARIKH 13 MEI ADALAH TARIKH LAHIR ANAK SAYA LAHIR. KENAPA DIGERUNI??

Saudara Pengarang,

Kepada masyarakat Malaysia yang lahir sebelum tahun 60an, peristiwa berdarah di tanah air pada tarikh 13 Mei 1969 barangkali amat mengerunkan kepada mereka.

Tetapi kepada generasi yang lahir selepas tarikh tersebut , mereka tidak sepatutnya di hukum secara sinis oleh politikus yang ketandusan idea dengan menjadikan tarikh tersebut sebagai tarikh malang.

Bagi generasi yang tidak melalui peristiwa itu, tarikh tersebut barangkali adalah tarikh kesyukuran meraikan hari kelahiran, pertunangan, perkahwinan, graduasi dan peristiwa yang manis untuk dibuat kenangan semasa hayat mereka dimana tarikh tersebut akan dilalui dengan cara hormat dan ceria sepanjang hayat.

Oleh itu, otai-otai politikus yang ketandusan modal perlulah berlaku adil kerana sudah tentu ada di antara mereka mempunyai anak, cucu atau saudara mara yang meraikan tarikh keramat itu sepanjang tahun.

Sebagai generasi yang sudah matang, angkatlah martabat tarikh tersebut sebagai tarikh bermulanya semangat kemuafakatan.

Saya cadangkan tarikh 13 Mei dinamakan HARI BERMUAFAKATAN atau HARI MUAFAKATuntuk seluruh rakyat Malaysia tanpa melukakan hati generasi baru.


TENGKU MAN
Pandan Indah.