Thursday, November 11, 2010

PATROTIK PERLU LIHATKAN PERBUATAN BUKAN AKUAN SEMATA-MATA.

Pengarang,

Saya amat tertarik dengan kenyataan seorang menteri merumuskan bahawa ada sebahagian kaum di Malaysia tidak patrotik berdasarkan statistik dalam penjawat am seperti dalam Angkatan Tentera dan Polis DiRaja Malaysia.

Bagaimanapun ia secepat kilat hero dari bangsa tersebut menyangkal dakwaan tersebut dengan alasan bahawa kekurangan sesuatu kaum dalam pasukan khidmat kepada negara kerana proses penapisan kaum bukan Melayu amat ketat dalam menjawat kerja jaya tersebut.

Dari pemerhatian saya, ada asas kenapa kaum tersebut agak sukar lulus dalam proses pengambilan dalam pasukan tersebut berdasarkan merit dibawah;

1. Tidak mempunyai minat menguasai Bahasa Malaysia sebagai bahasa harian sedangkan mereka adalah warga Malaysia serta dilahirkan di Malaysia. Lebih cenderung kepada bahasa ibuanda mereka.

2. Sebahagian besar mereka tidak tahu menyanyi Negara Ku terutama lepasan sekolah bukan dari sekolah kebangsaan.

3. Sukar bergaul dengan bangsa atau keturunan lain. Mereka lebih suka berpuak-puak.

4. Mempunyai persepsi bahawa kaum mereka adalah" penjana ekonomi" sedangkan penjawat am tersebut sebagai "penjaga" kepada perniagaan dan keselamatan mereka yang sebahagian besar adalah pembayar cukai yang besar.

Dari tidak tanduk diatas, tidak salah bahawa sesaorang itu samada orang biasa atau sebagainya mengeluarkan pendapat kerana ia selari denganhak sesaorang itu bersuara samada memuji atau meluahkan perasaan masing-masing.

Oleh itu, tidak perlulah individu atau kumpulan yang menyuarakan pendapat mereka perlu memberi penjelasan kepada kaum lain. Sepatutnya kaum tersebut perlu memberi penjelasan kenapa mereka sebagai warga negara tidak mampu menzahirkan kesetiaan mereka dengan berkhidmatan / perbuatan demi negara.


TENGKU MAN
Pandan Indah