Wednesday, July 28, 2010

QUOTA DAN DISKAUN UNTUK BUMIPUTRA PERLU DIPERKUKUHKAN DAN BUKAN DIHAPUSKAN

Pengarang,



Saya merujuk kenyataan seorang ahli parlimen dalam sidang Dewan Negeri Selangor untuk menghapuskan keistimewaan bumiputra.

Kenyataan yang saya anggap sebagai provokasi dari seorang bukan bumiputra mengenai pemansuhan diskaun kepada bumiputra mengerakkan saya untuk menulis didalam ruangan ini.



Walaupun pada masa kini transaksi jual beli rumah diberi pelbagai diskaun oleh pemaju perumahan kepada bumiputra, yang nyata unit rumah yang diperuntukkan oleh pemaju adalah unit-unit yang tidak mendapat sambutan oleh bukan bumiputra kerana budaya dan kepercayaan mereka.



Contoh yang nyata, unit bumiputra yang diberi diskaun yang diperuntukkan adalah unit unit dipersimpangan tiga, berhampiran dengan rumah-rumah kos rendah serta unit rumah yang menghadap matahari jatuh yang kebiasaannya panas terik memasuki ruang rumah.



Jika itu ukurannya, sudah tentu unit-unit ini dijual dengan harga rendah dan bukan lah satu "keistimewaan" yang memihak kepada bumiputra tetapi adalah unit-unit bermasalah dari segi pemasaran. Oleh itu, semangat "keistimewaan" untuk bumiputra adalah sebenarnya tidak dilaksanakan sejak berpuluh-puluh tahun lalu seperti termaktub dalam dasar membantu bumiputra.



Maka dengan itu, saya sarankan dasar-dasar tadi perlu diperhaluskan supaya perlaksanaannya mengikut inspirasi perlembagaan Malaysia dan ia perlu diperkukuhkan semula samada quota serta diskaun untuk dinikmati oleh pembeli bumiputra. Tindakan tidak meluluskan pelan dan projek perlu dibuat kepada mana-mana pemaju yang cuba "mendiskriminasikan" unit - unit rumah antara bumiputra dengan bukan bumiputra.




TENGKU MAN
Pandan Indah