Monday, July 12, 2010

HADKAN WAKTU PERJALANAN BAS WAKTU MALAM

Saya berpendapat sudah sampai masanya perjalanan bas pada waktu malam dikaji dari semua aspek termasuk faktor kelalaian manusia, struktur jalanraya, struktur bas serta cuaca di Malaysia.

Kajian perlu berterusan dan bukannya seperti pepatah hangat hangat tahi ayam terutama hanya panas apabila berlaku kemalangan yang meragut nyawa banyak manusia yang tidak bersalah serta menambah ramai kehilangan insan tersayang dimana anak-anak kecil menjadi yatim piatu, bakal pengantin pula tak kesempatan bersatu dan bekas isteri pahit menyara anak-anak bagi menyambung hidup didunia ini.

Bagi mengurangkan kemalangan dan keperitan keluarga lain yang lambat laun akan menjadi mangsa kemalangan, maka saya syorkan kerajaan perlu melihat perjalanan waktu malam pada masa terdekat mengunakan sistem tren dan komuter sebagai alternatif bagi mempastikan pergerakkan manusia tidak tersekat dan merangsang ekonomi negara.

Perjalanan bas dari stesen bas barangkali dihadkan sberlepas selewat-lewatnya jam 6.00 petang sahaja bagi perjalanan memakan masa 6 jam. Selepas waktu 6.00 petang semua perjalanan bas digantikan dengan tren atau komuter.Dengan itu, adalah menjadi harapan sistem sokongan atau gantian ini perlu lebih cekap, efisen dan flesibel bagi mengamit pelanggan-pelanggan.

Saya percaya dengan perkembangan pembangunan KTM terkini adalah tidak mustahil cadangan ini dapat direalisasikan apabila landasan berkembar antara Ipoh - Kuala Lumpur - Seremban - Gemas dapat dipanjangkan sehingga Singapura dan Padang Besar pada masa fasa seterusnya.

Diharap syor ini mendapat perhatian serius dari pihak kerajaan serta jabatan-jabatan yang berkenaan lebih fokus tentang keselamatan manusia.