Monday, December 3, 2012

SYOR BAGAIMANA TRANFORMASI MENJADI PILIHAN RAKYAT

Saudara Pengarang,

Saya tertarik dengan reaksi kegusaran rakyat samada memilih transformasi yg dicadangkan oleh PM  atau membenarkan experimen yang diwarwarkan oleh parti PKR.

Dalam mengejar peningkatan ekonomi dan perkembangan global yang terlalu cepat melanda seluruh dunia, experimen yang diperkatakan itu hanyalah rektrotik dan  melembabkan perkembangan ekonomi negara, membantutkan kemajuan negara serta melemahkan kuasa ekonomi negara.

Bagi pendapat saya, isu sebenarnya adalah perebutan tender atau peluang-peluang terbuka yang keberangkalian memihak kepada syarikat-syarikat kroni dari pihak dalaman parti. 

Jika itu intipatinya, kelemahan diperingkat implementasi ini perlu diberi jaminan oleh pihak pemerintah  bahawa segala perolehan dan pemberian tender kerajaan pusat dan negeri perlu telus.

Satu jawatankuasa yang  terajui oleh para profesional dikalangan syarikat korporat samada syarikat kepunyaan kerajaan seperti PETRONAS, swasta, GLC dan sebagainya.

Maksudnya, semua ahli jawatankuasa tender adalah dikalangan profesional dari syarikat-syarikat yang mempunyai prosidur pemberian tender dan perolehan yang diakui terbaik oleh pihak yang tiada kepentingan.

Jawatankuasa  tersebut boleh dipengerusikan oleh wakil kerajaan dengan mempunyai wakil pemerhati dikalangan parti pembangkang semasa membuat pemilihan pemida, kriteria tender, penilaian teknikal dan komersial.

Jika ini dapat di implementasi dengan segera, saya percaya rakyat dapat menilai keihklasan kerajaan dan memilih transformasi sebagai satu keputusan yang terbaik untuk rakyat melihat wang mereka dibelanjakan dengan penelitian dan pengawasan di tahap tinggi.


TENGKU MAN
Pandan Indah