Thursday, December 23, 2010

SYOR PIHAK BERWAJIB MEMBUAT PEMERIKSAAN MENYELURUH SEMUA KENDERAAN AWAM.

Setiap kemalangan yang melibatkan kenderaan dan orang awam, pelbagai penemuan dilaporkan oleh Jawatankuasa yang di lantik. Antaranya, penemuan muatan atau penumpang berlebihan yang melanggar perakuan yang di syorkan oleh pembuat kenderaan tersebut. Al kisah kemalangan bas dua tingkat baru-baru ini di Cameron Highlands melapurkan bahawa bas tersebut di strukturkan untuk 19 penumpang tetapi ditambah tempat duduk mencapai sehingga melebihi 30 orang.

Oleh itu, apa jua angka ditambah, sudah tentu keseimbangan bas terutama semasa menuruni bukit tidak stabil di mana secara teorinya graviti akan berkumpul dibahagian hadapan dan sukar bagi pemandu untuk mengawal semasa mengambil selekoh serta kelajuan luarbiasa menuruni bukit.

Ironiknya, bas tersebut diperiksa mengikut jadual berkala oleh pihak berwajib. Persoalannya, bagaimana penambahan tempat duduk terlepas pandang oleh pihak yang dipertanggungjawab? Pemeriksaan berkala sepatutnya bukan sahaja tertumpu dengan "chasis engine", tayar, brek dan sebagainya tetapi perlu mengambil perhatian pengubahsuai struktur bas dan penambahan muatan.

Jika faktor faktor "dalaman" ini diperketatkan, maka siasatan selepas berlakunya kemalangan dapat menumpukan pula faktor faktor "luaran" seperti keadan jalanraya, sikap pemandu , cuaca, sabotaj atau sebagainya. Jadi kebarangkalian terlalu banyak punca berlakunya kemalangan dapat diperhalusi dan disenarai pendekkan. Malah masa siasatan dapat dijimatkan dan syor-syor penambahan baik prosidur lebih bersifat proaktif sebagai rujukan dalam pembinaan struktur kenderaan awam.


TENGKU MAN
Taman Pandan Indah