Tuesday, November 7, 2017

SYOR SEMUA INSTITUSI MENGAMBIL BERAT TENTANG FAKTOR KEJIRANAN

Saudara Pegarang,

Siasatan awal kes kebakaran kejadian di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Kampung Datuk Keramat mendedahkan   kejadian ejek mengejek  antara pelajar pusat tersebut dengan sekumpulan remaja dari kawasan yang sama.

Ini mungkin boleh menjadi iktibar bukan saja kepada pusat tersebut tetapi kepada institusi yang berjiran dengan masyarakat di sekeliling. 

Pemimpin institusi tersebut perlu memainkan peranan untuk mempastikan hubungan antara institusi dengan jiran perlu di pantau setiap masa.

Oleh itu, apa juga program di dalam dan di luar institusi tersebut hendaklah melibatkan masyarakat setempat.
Dengan adanya program-program berbentuk kejiranan maka pihak institusi dapat bertemu dengan ibubapa atau penjaga serta persatuan-persatuan kejiranan.

Dari pemerhatian saya, institusi seperti sekolah, kolej dan universiti yang terletak di kawasan perumahan kurang melakukan aktiviti -aktiviti melibatkan kemasyarakatan setempat.

Beberapa tahun dahulu saya pernah  menulis di ruang ini menekankan  pentingnya sesebuah sekolah di dalam taman perumahan  menjemput jiran-jiran terdekat (walaupun mereka tidak mempunyai anak di sekolah tersebut)  di dalam program-program sekolah yang melibatkan kejiranan. 

Pemimpin atau pengetua perlu faham bahawa tinggal berjiran dengan sekolah banyak faktor-faktor yang menjejaskan keselesaan jiran  terutama faktor lalu lintas, kesesakan serta kebisingan. 

Dengan adanya sesi perjumpaan atau program sekolah atau institusi dapat menghindar dari perkara-perkara yang melibatkan salah faham berterusan , ketidakpuas hatian  dan sebagainya.

Ironiknya, ada Persatuan IbuBapa dan Guru (PIBG) di iktirafkan oleh Jabatan Pendidikan sebagai persatuan cemerlangan di peringkat negeri tetapi aspek kejiranan tidak di jadikan sebagai salah satu Petunjuk Pretasi Utama / Key Performance Indicator (KPI) dalam tugasan utama kepimpinan mereka. Ini satu realiti kerana keluarga kami adalah jiran di salah sebuah  institusi yang di sebutkan.




TENGKU MAN
Senawang