Tuesday, November 7, 2017

SYOR MINTA SKMM BERTINDAK SEGERA MENYEKAT DALANG YANG MEMBOCORKAN MAKLUMAT PERIBADI PENGGUNA TELEPON BIMBIT

Saudara Pegarang,

Sejak beberapa bulan dahulu saya menerima caj bil telepon bimbit yang tinggi sedangkan saya tidak mengunakan perkhidmatan "Value Added Service" dari  salah sebuah syarikat telekomunikasi (DIGI).

Didalam bil terperinci telepon bimbit saya, tercatit nombor  penghantar  36670 dimana setiap sms yang mereka hantar, saya dikenakan RM4.00  tanpa pengetahuan saya. 

Pada bil bulan Oktober 2017, saya terpaksa membayar tambahan hampir RM100.00 kepada DIGI. Jika saya enggan membayar, perkhidmatan telepon saya akan di tamatkan.

Setelah saya berjumpa dengan pihak DIGI, mereka mengatakan memang ada syarikat yang mereka tidak ketahui menghantar mesej-mesej tersebut kepada pelanggan mereka untuk mengaut keuntungan dan pihak DIGI terpaksa membayar kepada mereka. 

Mereka menasihatkan pelanggan untuk menghentikan penerimaan mesej tersebut sedangkan pihak DIGI tahu bahawa mesej-mesej tersebut dari satu  sindiket penipuan yang tidak diketahui.

Saya amat pelik bagaimana nombor telepon saya boleh di gunakan oleh pihak ketiga menghantar mesej dan segala caj di bawah tanggungan saya tanpa persetujuan saya.

Dari keterangan yang diberi, pihak DIGI  tidak menyoal siasat latar belakang syarikat tersebut malah terus membayar tuntutan dari sindiket ini.


Bayangkan jika sehari mereka menghantar mesej tersebut sekurang-kurangnya dua kali, maka setiap hari pengguna dikenakan  caj RM8.00 sehari. 

Jika sebulan, hampir mencecah RM240.00 setiap pengguna. Jadi, jika DIGI  mempunyai ribuan pengguna, syarikat yang menghantar mesej ini telah mendapat Jutaan Ringgit dalam sebulan.

Oleh itu, pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) perlu bertindak segera dengan menyoal integriti kesemua syarikat-syarikat telekomunikasi dengan serta merta dan mereka perlu bertanggungjawab segala caj-caj yang telah di bayar kepada  mereka.





TENGKU MAN
Senawang