Tuesday, November 7, 2017

KES HAYUN KUNCI STERING KERETA - APA MOTIF CEPAT SANGAT BERI PENGHARGAAN

Saudara Pegarang,

Baru-baru ini tular video penguatkuasa Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ berhadapan wanita Cina bertindak menghayun kunci stering kereta kerana tidak berpuas hati tayar kenderaannya diapit oleh pihak majlis perbandaran.

Beberapa hari kemudiannya wanita tersebut disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana membuat ugutan jenayah.

Semasa siasatan masih berjalan, ADUN Subang Jaya , Hannah Yeoh dan Adun Kinrara, Ng Sze Han telah memberi penghargaan kepada Pegawai Penguatkuasa MPSJ, Nor Safuan Bin Nordin kerana bersikap profesionalisme dan kesabaran semasa berhadapan dengan wanita tersebut. Sila rujuk ROKETKINI.COM.

Persoalannya, adakah majlis penghargaan ini secara tidak langsong akan menganggu atau mempengaruhi siasatan yang dijalankan terhadap wanita tersebut atau lebih mudah di perkatakan  ingin  mengalih perhatian dengan menukar perkara pokok?

Penghargaan sebegini sepatutnya boleh di beri selepas kes ini selesai supaya tidak wujud keraguan siapa yang benar dan siapa yang bersalah. Kebiasaannya, penghargaan sebegini di beri semasa majlis makan malam tahunan dan bukan tergesa-gesa.

Saya berpendapat strategi mengalih tumpuan ini cukup halus untuk meredakan kes yang kebarangkalian tidak memihak  kepada pihak tertentu sedangkan pegawai MPSJ tersebut  seolah-olah sudah "di telanjangi" keperibadian diri, bangsa dan agama beliau sendiri dengan cemuhan dan kata-kata kesat yang di lontarkan oleh wanita tersebut. 

Bagaimana perasaan  seorang anak, isteri dan ibubapa atau saudara mara kita melihat kita di perlakukan sekian rupa? 

Oleh itu, adalah tidak adil ada pihak-pihak tertentu cuba mencacatkan siasatan yang sedang berjalan. Pesalah perlu di kenal pasti dan  di hukum terlebih dahulu sebagai pengajaran kepada orang lain.




TENGKU MAN
Senawang