Thursday, October 12, 2017

Saran 
kilang 
tawar pegangan saham

SAYA berasa terpanggil untuk mencadangkan pemilik kilang dari syarikat berstatus sendirian berhad menawarkan sejumlah pegangan saham kepada koperasi penduduk tempatan, di mana kilang syarikat itu beroperasi.

Selain dapat menjalin kerjasama dengan ahli-ahli koperasi terutama dalam menyelia operasi harian kilang serta mematuhi undang-undang sedia di kawasan itu, penglibatan syarikat berkenaan juga dijangka dapat menikmati sebahagian limpahan pembangunan kampung.


Ini termasuk menambah pendapatan dividen dan bonus ahli koperasi.

Walaupun mendapat kelulusan daripada agensi-agensi kerajaan namun ketika ini, syarikat terbabit dilihat seperti sesuka hati masuk ke kawasan kampung dan mendirikan kilang tanpa melibatkan apa-apa penyertaan daripada penduduk di kawasan itu.

Jika ada pun, kebiasaannya pegangan saham ditawarkan kepada individu berpengaruh di dalam kawasan Parlimen atau individu yang mewakili penduduk di kawasan pilihan raya sahaja.

Diharapkan saranan itu dapat digerakkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menerusi Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan Maktab Koperasi Malaysia untuk mencari mekanisme terbaik agar dapat merealisasikannya.

TENGKU MAN

Senawang