Thursday, October 12, 2017

Mahu Sains kemas kini dokumen perjanjian air

BARU-BARU ini saya meminta salinan perjanjian bekalan air antara saya dengan Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains).

Malangnya, pihak Sains memaklumkan bahawa kononnya perjanjian kini adalah berdasarkan terma dalam borang permohonan pada tahun berkenaan (2007).


Sehingga kini saya tidak mendapat apa-apa bukti penerimaan daripada permohonan tersebut untuk dijadikan asas perundangan sebagai satu kontrak antara saya dengan pihak Sains walaupun bekalan air dibekalkan sejak 2007.

Tanpa memberi salinan kontrak yang menjadi asas perundangan ‘penerimaan dan tawaran’, saya khuatir tindakan tidak popular seperti pemotongan air oleh pihak ketiga Sains ke atas pengguna boleh dicabar serta dipertikaikan di mana-mana mahkamah.

Apatah lagi syarikat bekalan air itu beroperasi menjurus kepada konsep monopoli yang terikat dengan Competitive Act 2010.

Kandungan kontrak seperti terma jaminan bekalan berterusan, spesifikasi kualiti air mengikut perundangan antarabangsa serta proses sebelum melakukan tindakan pemotongan perlu didokumenkan dalam perjanjian dan bukannya sekadar peringatan di dalam bil-bil air.

Segala peringatan perlu merujuk terma yang disebut dalam kontrak yang mana sehingga ini tiada bukti kontrak untuk dipegang.

Sebagai syarikat yang telah diswastakan, pengurusan Sains perlu dilihat sebagai sebuah syarikat yang profesional, kompeten, integriti dan bertanggungjawab.

Masalahnya, sejak saya berurusan dengan Sains sejak 2015, banyak kecelaruan serta tidak konsisten dalam hal berkaitan prinsip. Ini dapat dilihat apabila Sains mengendalikan soalan-soalan asas yang dikemukakan secara e-mel dan surat menyurat.

Berkaitan masalah itu, saya mahu mengesyorkan agar pemeriksaan berkala serta pemantauan dilakukan pihak Jabatan Air Negeri dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara ke atas semua syarikat bekalan air swasta di negara ini.

TENGKU MAN

Senawang