Thursday, October 12, 2017

KTMB jawab Tengku Man

Saudara Pengarang,

SURAT Tengku Man, Seremban bertajuk Syor KTM bina stesen komuter di Sungai Gadut elak kesesakan di ruangan ini pada 12 Julai 2002 adalah berkaitan.

Beliau mencadangkan KTMB membina satu lagi stesen komuter di Seremban iaitu di Sungai Gadut bagi mengelakkan kesesakan di bandar Seremban.

KTMB mengucapkan terima kasih dan akan mengambil kira cadangan tersebut dalam perancangan kami pada masa akan datang.

Buat masa ini, perkhidmatan komuter belum dapat beroperasi di Sungai Gadut kerana laluan tersebut tidak mempunyai sistem elektrifikasi dan landasan berkembar, yang merupakan dua komponen penting dalam sistem operasi tren elektrik, KTM Komuter.

KTMB memang berhasrat untuk memperluaskan perkhidmatan komuter ke Sungai Gadut.

Ini hanya dapat direalisasikan apabila Projek Landasan Berkembar dan Elektrifikasi dilaksanakan bagi sektor Seremban Johor Bahru sebagaimana yang diumumkan oleh pihak kerajaan.

Malah KTMB juga bercadang untuk memberi keutamaan dalam melaksanakan projek tersebut di sektor Seremban Sungai Gadut. Diharap Tengku Man dan para pengguna komuter di kawasan Seremban dapat bersabar sehingga sistem KTM Komuter dapat diperluaskan ke Sungai Gadut.

KTMB sentiasa berusaha mempertingkatkan mutu perkhidmatannya demi keselesaan para penumpang. Untuk itu, segala cadangan dan komen adalah dialu-alukan.

Diharap Tengku Man akan terus menggunakan perkhidmatan kereta api.


- AZIZAH UJANG, Pengurus Kanan Komunikasi Korporat KTMB.