Thursday, October 12, 2017

Baiki prosedur 
pembaharuan permit kerja

SAUDARA PENGARANG,

BARU-BARU ini saya membuat permohonan untuk memperbaharui permit kerja pembantu rumah di kaunter Imigresen Seremban.


Saya dimaklumkan oleh petugas kaunter tersebut pembaharuan permit kerja berkenaan hanya boleh dibuat secara dalam talian melalui MyEG.

Saya juga memaklumkan kepada petugas terbabit bahawa ada keperluan permit kerja diperbaharui bagi memudahkan urusan perjalanan umrah.

Apabila saya pulang ke rumah dan membuka laman web MyEG, saya mendapati syarikat itu tidak menerima permohonan membaharui permit kerja sekiranya permit tersebut mempunyai baki lebih dari dua bulan. Permit pembantu rumah kami masih berbaki empat bulan.

Dalam masa sama, permohonan visa pembantu rumah kami di Kedutaan Arab Saudi di Kuala Lumpur memerlukan permit kerja berbaki sekurang-kurangnya enam bulan.

Jika kurang enam bulan, Kedutaan Arab Saudi tidak akan mengeluarkan visa perjalanan. Jadi, sebagai rakyat biasa, kami tersepit di antara kedua-dua keperluan ini.

Oleh itu, pertamanya, disarankan pihak yang bertanggungjawab bermuafakat untuk tidak menyukarkan orang ramai kerana terpaksa datang semula ke kaunter Imigresen setelah permohonan melalui laman web MyEG ditolak.

Kedua, pihak Imigresen perlu mempunyai pegawai yang berpengetahuan dan berkebolehan mengendali kes-kes terpencil di kaunter kerana permohonan secara rutin telah diambil alih oleh MyEG.

Pegawai terbabit harus sentiasa mempunyai sikap ingin membantu dan bersedia menerangkan kepada orang ramai pilihan-pilihan lain bagi membolehkan permohonan permit kerja diteruskan dan bukan terhenti begitu sahaja.

TENGKU MAN

Senawang