Thursday, October 12, 2017

Baiki akses ke lebuh raya

APA yang saya dapat perhatikan kesesakan lebuh raya Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) di antara Nilai ke Tol Senawang dan Tol Senawang ke Nilai amat kritikal terutama pada musim perayaan atau musim cuti sekolah.

Oleh itu, diharap pihak PLUS dan Lebuhraya Kajang Seremban Sdn. Bhd. (Lekas) dapat membuat kajian serta mempercepatkan serta meningkat jalan yang sedia ada kepada lebuh raya bertingkat menyambung susur keluar Plaza Tol Senawang ke persimpangan jalan Seremban-Kuala Pilah berhampiran Lavender Height.


Dengan adanya penyambung lebuh raya dari Plaza Tol Senawang ke persimpangan jalan Seremban-Kuala Pilah, pengguna kenderaan mempunyai pilihan ketika waktu puncak sama ada meneruskan perjalanan dari persimpangan Senawang ke utara melalui PLUS atau melalui susur keluar Plaza Tol Senawang menuju ke persimpanan Jalan Seremban-Kuala Pilah untuk meneruskan perjalanan melalui lebuhraya Lekas.

Ketika musim perayaan dan cuti sekolah, susur keluar Plaza Tol Senawang mengalami kesesakan yang luar biasa kerana banyak kenderaan memasuki Plaza Tol Senawang untuk mendapatkan lebu raya Lekas.

Ketika ini lorong dan jalan raya menuju ke persimpangan Seremban-Kuala Pilah dari Plaza Tol Senawang tidak dapat menampung lempahan kenderaan yang berpusu-pusu masuk melalui susur keluar Senawang.

Tambahan pula, jalan raya antara Plaza Tol Senawang ke persimpangan Jalan Seremban - Kuala Pilah yang anggaran 10 kilometer mempunyai banyak lampu isyarat yang menyumbang kesesakan yang luar biasa.

Dengan adanya jalan atau lebuh raya bertingkat di antara persimpangan Plaza Tol Senawang ke Jalan Seremban-Kuala Pilah berhampiran Levender Height, aliran kenderaan akan lebih bersusun kerana jalan sedia ada boleh digunakan oleh penduduk tempatan dan jalan bertingkat digunakan oleh penguna kenderaan dari luar.

Diharap juga, pihak PLUS dapat mengkaji jalan empat lorong yang dalam pembinaan sekarang dapat di sambung sehingga ke persimpangan Plaza Tol Senawang dan bukan setakat persimpangan Plaza Tol Port Dickson untuk memenuhi jaringan penyeluraian kenderaan.

TENGKU MAN

Pandan Indah