Baru-baru
ini SAINS menjalankan operasi pemotongan air di kawasan perumahan
Taman Tuanku Jaafar. Apa yang mendukacitakan, notis pemotongan di
sampaikan melalui peti surat yang bertarikh terkebelakang (backdated)
dan melaksanakan pemotongan air pada hari yang sama. Maka dengan itu,
pengguna yang mempunyai tunggakan bil tidak diberi kesempatan
menyimpan sedikit air untuk bersolat, minum dan memasak.
Ada
banyak keberangkalian pihak penguna tidak menjelaskan bil antaranya
kesibukkan tugasan, terkhilaf dan keengganan. Pengunaan air untuk seisi
rumah bukanlah banyak seperti dikawasan kilang yang bermotif keuntungan
tapi hanya sekadar bersolat, mandi, minum dan sebagainya.
Oleh
itu, tunggakan bukanlah sekitar ribuan ringgit yang boleh menjejaskan
aliran tunai operasi SAINS. Keutamaan sepatutnya ditumpukan di kawasan
yang melibatan pengguna berorientasi perniagaan.
Saya
percaya pengguna asas harian telah banyak berteloransi dengan pihak
pembekal air terutama semasa hari-hari penyelengaraan paip dan catuan
air. Oleh itu, apalah salahnya pihak pengurusan SAINS memberi sedikit
masa untuk pengguna rumah menadah air atau memberi sedikit ruang untuk
mereka menjelaskan bil tertunggak.
Sikap
memberi notis bertarikh kebelakang adalah tidak bermoral dan beretika.
Di harap pihak pengurusan SAINS segera menyiasat samada petugas mereka
menyampaikan notis-notis tersebut lebih awal sebelum operasi pemotongan
air dilaksanakan.
Saya
khuatir perbuatan yang tidak beretika boleh disalah tafsirkan oleh
rakyat membenci kerajaan dan memdorong pihak lain mengambil kesempatan.
Saya tidak dapat bayangkan imej SAINS sekiranya ada pihak lain yang
datang membantu membekal air untuk orang Islam mendirikan solat setiap
waktu. Maka dengan itu, pengurusan SAINS perlu sensitif pada setiap
tindakan yang dianggap tidak popular.
Sebagai
mewakili agensi kerajaan, SAINS perlu menunjukkan keupayaan,
perhubungan awam dan imej yang baik serta keiklasan sebagai agen
kerajaan pemerintah yang peka dengan rakyat jelata.