Saudara Pengarang.
Setiap hari kerja saya melalui Lebuhraya Plus
dari arah Senawang ke Kuala Lumpur. Setibanya kawasan kawalan AES
berhampiran persimpangan Kajang, kebiasaannya kenderaan akan
"menghormati AES" dengan memperlahankan kenderaan mengikut hadlaju yang
ditetapkan.
Kebiasannya, selepas lokasi tersebut, ada kenderaan
akan bergerak melebihi had laju 90KM/J iaitu dalam sekitar 100-110KM/J
kerana pertambahan kenderaan keluar dari perbagai persimpangan.
Apa
yang menarik, pihak polis trafik lebih suka memilih kawasan selepas
sistem AES kerana beranggapan tabiat pemandu akan memecut selepas
perangkap AES. Bagi pendapat saya, laluan selepas perangkap AES
diantara persimpangan Kajang ke Tol Sg Besi tidaklah memerlukan
pendekatan "memerangkap" pemandu kerana laluan tersebut agak sukar
memecut melebihi 110KM/J yang boleh
membahayakan keselamatan orang lain.
Saya lebih bersetuju jika
polis trafik membuat perangkap laju sebelum sistem AES kerana dilaluan
sebelum sistem AES dari arah Seremban kebiasaannya pemandu memecut
sehingga 180KM. Bagi saya, tahap kelajuan tinggi sebegini amat bahaya
dan perlu di didik dengan hukuman berbanding kelajuan sekitar 100-110
KM/J dikawasan antara persimpangan Kajang ke tol Sg Besi.
Oleh
itu, diharap ketua tarfik yang membuat perancangan perlu membuat
pendekatan baru yang lebih rasional dalam melaksanakan
undang-undang.Dengan pendekatan sebegini, kelihatan ketua-ketua unit
lebih bersikap matang dan berhemah semasa menjalankan tugas.
TENGKU MAN
Pandan Indah