Friday, November 16, 2012

MINTA PONDOK POLIS DI TAMAN TUANKU JAAFAR, SUNGAI GADUT

Saudara Pengarang,

Sebagai rakyat Negeri Sembilan, pengumuman Menteri Besar Negeri Sembilan YAB Datuk Seri Utama Haji Mohamad Hassan  menjadikan Seremban Bandaraya  Satelit  amat membanggakan saya yang baru menetap di daerah Seremban dan berkerja di Kuala Lumpur.

Pembinaan stesen baru  komuter Sg Gadut - Kuala Lumpur telah mempercepatkan hasrat saya serta keluarga berpindah dari Kuala Lumpur ke Taman Tuanku Jaafar, Senawang.

Sebagai warga kota Kuala Lumpur sejak 34 tahun yang lalu ingin saya berkongsi pandangan mengenai kemudahan asas sebagai penanda aras untuk menjadi Seremban sebagai Bandaraya Satelit.

Apa yang dapat saya perkatakan dalam masa terdekat ini  ialah keselamatan serta keselesaan penduduk dan murid-murid  di sekolah dikawasan Taman Tuanku Jaafar, Sg Gadut, Senawang. . Pengawasan dari pihak berkuasa perlu  di pertingkatkan terutama berhampiran sekolah Rendah dan Kebangsaan Taman Tuanku Jaafar bagi mengawasi anak-anak dan pejalan kaki  serta murid-murid ke stesen komuter Sg Gadut.

Oleh itu, saya syorkan sebuah pondok polis perlu disegerakan berhampiran sekolah bagi menjamin keselamatan penduduk dan murid-murid sekolah yang akan mengunakan lorong ke stesen komuter Sg Gadut.

Dalam masa yang sama, diharap dengan pengawasan penguatkuasa 24 jam dapat mengurang gangguan yang biasa di cetuskan oleh segelintir anak muda yang membuat bising dan mabuk dikawasan berhampiran sekolah dan lorong pejalan kaki.

Diharap cadangan ini dapat membantu hasrat Menteri Besar Negeri Sembilan merealisasikan impian beliau melihat Seremban bertaraf Bandaraya Satelit secepat mungkin.

TENGKU MAN
Taman Tuanku Jaafar, Senawang.