Friday, November 16, 2012

KENYATAAN NURRUL IZZAH BAHAYAKAN UMAT ISLAM


Umum mengetahui manusia dilahirkan dengan pelbagai personaliti, nilai serta etika maka sudah tentu sesaorang itu melihat kenyataan individu lain dari perspektif yang berbeza. 

Oleh itu, bagi saya kenyataan Naib Presiden PKR Nurrul Izzah yang dilaporkan pelbagai media mahu mengalakkan bangsa dan pegangan agama sesaorang tidak  perlu diikuti oleh individu lain adalah barangkali pendirian beliau sehingga akhir hayat tanpa melihat implikasi pada diri sendiri dan bangsa saya sendiri serta agama saya Islam. 

Apa yang ingin saya berkongsi pendapat diruang ini  bagaimanakah situasi dimasa kita dalam keadaan nyawa kita akan dicabut yang senarionya ketika itu bangsa kita, orang yang beragama sama dengan kita tiada dikeliling kita disebabkan kita sendiri tidak mengalakkan bangsa kita beragama Islam ?. Sedangkan ibubapa serta saudara terdekat barangkali sudah lebih awal meninggalkan kita.

Siapa yang seagama dan sebangsa dengan kita akan menguruskan jenazah kita, memandikan, mengapan dan memasukkan kelubang lahad kalau tidak orang sebangsa dan seagama dengan kita?

Sepatutnya semasa kita hidup dan berilmu ini lah kita perlu meramaikan bangsa dan agama kita. Ini lah intipati kenapa  Nabi Muhammad SAW menyeru semua umatNya dibanyakkan lagi kerana secara tidak langsung bila kita meninggal dunia, orang yang hidup dapat menyempurnakan perjalan akhir kita ke alam kubur serta anak-anak, saidara mara dan sahabat andai mendoakan kesejahteraan kita di alam kubur nanti.

Jadi pengajarannya disini, jangan lacurkan bangsa dan agama kita sendiri semata-mata untuk mendapat sokongan atau mencari "lebih batuan" sehingga tersasar dalam  meraih undi dan populariti.

Seperti yang saya sebutkan di atas, manusia mempunyai hak untuk menilai sesuatu unggapan atau kenyataan dari sesaorang maka pemberi kenyataan perlu berhati-hati dan jangan menyalahkan pihak lain kononnya telah memutarbelitkan kenyataan tersebut.