Monday, September 13, 2010

SYOR TANGANI JENAYAH PROFESIONAL

Pengarang,

Sejak sedekat lalu saya perhatikan jenayah dikalangan profesional semakin meningkat terutama "trend" beberapa pegamal undang-undang yang mempunyai kepentingan dalam perniagaan mencari kelemahan undang-undang untuk kepentingan diri sendiri. Mereka nampaknya tidak peka mendukong etika profesional masing demi mengejar harta benda dan kepuasan. Maka terjadilah kes penipuan dan pembunuhan dikalangan rakyat jelata.

Dikalangan mereka ada yang bijaksana berhujah mengenepikan "statement of fact" sebagai bahan bukti dengan mengujudkan "statement of doubt" iaitu keraguan supaya penghakiman tidak dapat dibuat dengan secepat mungkin. Oleh itu, terlepaslah mereka dari hukuman dan semakin hari semakin berani mencetuskan ugutan dan sebagainya.

Baik pihak penguatkuasa, pendakwa malah kewibawaan hakim menjalankan proses undang-undang semakin hilang fokus dalam membicarakan sesuatu kes dan memakan masa yang lama.

Saya syorkan persatuan atau badan badan yang mewakili profesion ini perlu membuat pemantauan dikalangan ahli mereka dan mereka yang disyaki perlu dirujuk kepada pihak berkuasa untuk tindakkan segera. Perbuatan yang membahayakan orang awam samada ahli perniagaan atau sebagainya perlu dibendung terus dan bukannya menunggu satu lagi bahan bukti yang menuntut kehilangan nyawa dan harta awam untuk dheret kemahkamah.

Jika ada undang-undang yang sesuai membenteras perlakuan ini seperti ala ISA , saya menyokong dikalangan mereka yang dianggap bahaya kepada orang awam " disimpan " sehingga pihak berkewajipan berpuas hati niat dan perangainya tidak akan melaksanakan kerja jahat mereka.


TENGKU MAN
Pandan Indah