Wednesday, September 22, 2010

DERA PEMBANTU ASING : KENAPA PEMBANTU RUMAH INDONESIA MENJADI SASARAN?

Pengarang,

Dari laporan laporan media, saya perhatikan pola penderaan yang dilakukan oleh majikan adalah dikalangan pembantu rumah berasal dari Indonesia yang mempunyai perwatakan sama dengan orang Melayu yang majoritinya beragama Islam. Majikannya pula adalah terdiri dari orang bukan perwatakan Melayu atau bukan beragama Islam.

Ironiknya, agak jarang sekali media melapurkan majikan mendera pembantu rumah dari Filipina yang majoritinya beragama Kristian. Persoalannya, apakah ini berlaku secara kebetulan atau ada “bias” dalam membuat tindakkan mengikut emosi? Apakah lumrah manusia begitu atau mempunyai niat jahat di atas kelembutan pembantu rumah perwatakan Melayu?

Hujah saya di sini bukan bersifat “racist” seperti yang acapkali dituduh oleh bukan Melayu tetapi melalui statistik yang di lapuran samada dari media cetak dan elektronik, ternyata ada kebenaran dan boleh di buat hipotesis bagi mencari titik persamaan dan kejurangan dalam mencari pola pola kehidupan harmoni.

Oleh itu, saya syorkan satu kajian mendalam perlu dilaksanakan mengenalpasti tingkah laku majikan yang berbeda agama dan bangsa mengajikan pembantu rumah berlainan sifat, agama dan budayanya.

Jika terbukti bahawa ada asasnya pembantu rumah berwajahkan Melayu tidak serasi dengan majikan berketurunan Cina dan India yang berlainan agama, maka satu garis panduan membawa pembantu rumah warga asing perlu di terbitkan dan di laksanakan bagi mengurangkan kes dera oleh yang majikan berlain sifat, agama dan budayanya.

Bagi saya, saya lebih berminat jika pembantu rumah beragama Islam “di keluargakan” dengan keluarga Islam dan pembantu rumah yang bukan beragama Islam di gajikan dengan keluarga bukan Islam. Dengan cara sebegini, sensitif keagamaan, kebangsaan dan ketegangan antara masyarakat Islam di nusantara ini dengan majikan yang bukan beragama Islam dapat dibendung. Malah pembantu rumah ini dapat mendalami pegangan agamanya dan mampu berdikari disatu masa nanti.


TENGKU MAN
Pandan Indah