Thursday, March 18, 2010

SYOR KEMENTERIAN PENDIDIKAN PASTIKAN PERUNTUKAN BELANJAWAN SAMPAI KEPADA GOLONGAN SASARAN.


Saudara Pengarang,

Apa yang dapat saya perhatikan dalam hal kritikan yuran tambahan oleh ibubapa adalah satu perkara kecil yang digunakan sebagai penyebab yang kemungkinan kegagalan Kementerian dan Jabatan Pendidikan mempengaruhi ibubapa bagaimana peruntukkan belanjawan setiap tahun dibelanjakan untuk sekolah anak-anak mereka. Barangkali mereka berpendapat setiap tahun pengumuman belanjawan yang semakin meningkat tidak menampakkan perubahan fizikal kepada kemudahan sekolah dan kurikulum.

Oleh itu, saya sarankan pegawai dari pihak Kementerian perlu turun padang melmpastikan peruntukan yang disalurkan sampai kepada pelajar-pelajar dan sekolah-sekolah anak-anak mereka. Ibubapa masa kini masih ternanti-nanti peruntukan yang diumumkan setiap hujung tahun tidak menampakkan kesan fizikal kepada warga sekolah dan kemudahan sekolah pula semakin usang dan uzur. Sebaliknya, yuran dan bayaran dari ibubapa seolah-olah menjadi kos tetap perbelanjaan kepada penyelengaraan sekolah, sukan dan sebagainya.

Saya percaya dengan mengadakan penerangan kepada ibubapa dan menunjukkan statistik perbelanjaan sebenar yang dinikmati oleh disekolah tersebut, isu meminta wang tambahan tidak menjadi rumit yang boleh memudharatkan sistem pengurusan dan pembelajaran negara kita.

TENGKU MAN
Pandan Indah.