Thursday, March 18, 2010

APABILA SEKUMPULAN BANGSA INDONESIA HILANG KEWARASAN

Saudara Pengarang,

Kelmarin saya menonton TV tempatan mengenai kumpulan Ganyang Malaysia oleh sekumpulan rakyat Indonesia di Jakarta. Mereka membakar dokumen yang mempaparkan bendera Malaysia sebagi tanda protes. Malah, telah bersedia untuk menyerang negara Malaysia di atas tiket kononnya orang Malaysia telah menuntut sebahagian budaya Indonesia sebagai budaya Malaysia.

Apa juga alasan kumpulan ini, saya sungguh keliru dimanakah perasaan mereka yang rakyat sebangsa dengan mereka malah barangkali seagama dengan mereka sedang trauma dan sedang mencari anggota keluarga yang hilang diPadang, Sumatra disebabkan bencana gempa bumi.

Yang jelas, kumpulan ini langsung hilang nilai kemanusiaan dan pertimbangan dimana manusia berhati mulia dan serumpun dengan mereka sedang menjejaki dan memberi bantuan dinegara mereka sendiri.

Pada pendapat saya, kumpulan Ganyang inilah sepatutnya kumpulan pertama memberi bantuan sesama bangsa mereka samada dari fizikal, makanan, kain selimut dan sebagainya bagi meringankan derita penduduk di Padang. Tetapi amat malang, binatang yang bertopeng manusia ini tetap meneruskan provokasi dijalanan Jakarta dan kedutaan Malaysia mengencam Malaysia kononya demi menyuburkan sistem demokrasi.

Barangkali jika kerajaan dan rakyat Malaysia berfikiran sempit, sudah tentu tiada relevannya kerajaan, NGO dan rakyat Malaysia sanggup bersusah payah menghantar bekalan, anggota perubatan dan keselamatan bagi membantu makluk tuhan tanpa memikirkan sempadan.

Saya harap rakyat dan kerajaan Indonesia perlu menyedarkan golongan nasionalis mereka ini betapa bertuahnya rakyat mereka di Malaysia dilempahi rezeki di Malaysia untuk "membesarkan" sebahagian rakyat jalanan Indonesia yang kesempitan di Indonesia.

Malangnya, barangkali kumpulan manusia tegar ini yang "disudukan" dari seberang sini punyai kecacatan mental dan perasaan serta sentiasa memusuhi manusia walaupun ia sebangsa, sedarjat dan tanpa menyedari rakyat malaysia sentiasa "menyusui" mereka dari kelaparan.


TENGKU MAN
Pandan Indah